Od 1 stycznia 2025 listy polecone możesz otrzymywać elektronicznie!
Zgodnie z USTAWĄ z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, Dz. U. 2020 poz. 2320,
od 1 stycznia 2025 roku list polecony z urzędu można odebrać przez internet.
Bez awizo i kolejek na poczcie. Wyślesz też tak list do urzędu. Koniec z papierowym awizo i listami poleconymi. Poczta Polska rozpoczyna nowy etap cyfryzacji usług pocztowych.
Od 1 stycznia 2025 r. niektóre podmioty będą musiały korzystać z systemu e-Doręczeń, co oznacza „początek końca” papierowych awiz i listów poleconych.
Osoba fizyczna „Kowalski” może również korzystać z tej usługi.
Ministerstwo Cyfryzacji wprowadza nowy system komunikacji z urzędami – e-Doręczenia. Ta elektroniczna usługa, równoważna prawnie tradycyjnym listom poleconym za potwierdzeniem odbioru, ma uprościć wymianę korespondencji między obywatelami, firmami i instytucjami publicznymi.
Użytkownicy muszą spełnić kilka warunków, aby korzystać z e-doręczeń.
Dzięki tej usłudze można przesyłać i odbierać dokumenty urzędowe bez konieczności wizyty na poczcie. Wszystkie przesyłki w systemie będą miały pełną moc prawną, dokładnie taką jak ich papierowe odpowiedniki.
Złóż wniosek za pośrednictwem e-usługi na stronie gov.pl
Załóż skrzynkę do e-Doręczeń.
![](https://czarnowiec.pl/wp-content/uploads/2025/01/gov-pl-e-doreczenia.png)
![](https://czarnowiec.pl/wp-content/uploads/2025/01/gov-pl-e-doreczenia-bank.png)
Jak aktywować skrzynkę do e-Doręczeń
- Zaloguj się do serwisu mObywatel.gov.pl.
- Otwórz zakładkę Twoje skrzynki w menu bocznym.
- Kliknij przycisk Aktywuj skrzynkę przy skrzynce, którą chcesz aktywować.
- Podaj adres e-mail do powiadomień i zapoznaj się z regulaminem świadczenia usług.
Klikając w przycisk „Przejdź do e-Doręczeń” możesz wybrać dowolną formę autoryzacji/weryfikacji swojej tożsamości elektronicznej.
Możesz zweryfikować się przez swój bank bądź inny profil zaufany.
Po założeniu skrzynki e-Doręczeń możesz skierować wniosek do swojego urzędu, np. Urzędu Gminy w Rzekuniu o kierowanie wszelkiej korespondencji (dotychczasowych listów poleconych) na prywatną skrzynkę e-Doręczeń.
W ten prosty sposób otrzymasz z Urzędu Gminy wszelkiego rodzaju pisma, które dotychczas musiałeś potwierdzać osobiście na „zwrotce”:
– decyzje podatkowe,
– wymiary należności za grunty, lasy, nieruchomości,
– wezwania do zapłaty/windykacje,
– wszelkie decyzje i pisma dotychczas wysyłane do Ciebie jako „polecone”.
Możesz podać adres swojej skrzynki w dowolnej instytucji, z którą korespondujesz.
![](https://czarnowiec.pl/wp-content/uploads/2025/01/gov-pl-e-doreczenia-gmina.jpg)
Zgodnie z Ustawą o doręczeniach elektronicznych z dnia 18.11.2020 r. (D. U. poz. 2320) za datę doręczenia korespondencji będzie uznany:
– dzień w którym pobierzesz przesyłkę albo
– dzień następujący po upływie 14 dni od dnia przygotowania przesyłki do pobrania przez adresata (jeżeli ostatni dzień terminu odbioru wypada w sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy to ten termin zostaje przedłużony do kolejnego dnia roboczego).
Nieodebranie przesyłki skutkuje jej usunięciem z systemu po 180 dniach od dnia przygotowania przesyłki do pobrania.
Marek Karczewski
fot. tytułowe: biznesinfo.pl