Od 1 stycznia 2025 listy polecone możesz otrzymywać elektronicznie!

Odsluchaj artykuł

Od 1 stycznia 2025 listy polecone możesz otrzymywać elektronicznie!

Zgodnie z USTAWĄ z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, Dz. U. 2020 poz. 2320,
od 1 stycznia 2025 roku list polecony z urzędu można odebrać przez internet.
Bez awizo i kolejek na poczcie. Wyślesz też tak list do urzędu. Koniec z papierowym awizo i listami poleconymi. Poczta Polska rozpoczyna nowy etap cyfryzacji usług pocztowych.
Od 1 stycznia 2025 r. niektóre podmioty będą musiały korzystać z systemu e-Doręczeń, co oznacza „początek końca” papierowych awiz i listów poleconych.

Osoba fizyczna „Kowalski” może również korzystać z tej usługi.

Ministerstwo Cyfryzacji wprowadza nowy system komunikacji z urzędami – e-Doręczenia. Ta elektroniczna usługa, równoważna prawnie tradycyjnym listom poleconym za potwierdzeniem odbioru, ma uprościć wymianę korespondencji między obywatelami, firmami i instytucjami publicznymi.
Użytkownicy muszą spełnić kilka warunków, aby korzystać z e-doręczeń.

Dzięki tej usłudze można przesyłać i odbierać dokumenty urzędowe bez konieczności wizyty na poczcie. Wszystkie przesyłki w systemie będą miały pełną moc prawną, dokładnie taką jak ich papierowe odpowiedniki.

Złóż wniosek za pośrednictwem e-usługi na stronie gov.pl

Załóż skrzynkę do e-Doręczeń.

Jak aktywować skrzynkę do e-Doręczeń

  1. Zaloguj się do serwisu mObywatel.gov.pl.
  2. Otwórz zakładkę Twoje skrzynki w menu bocznym.
  3. Kliknij przycisk Aktywuj skrzynkę przy skrzynce, którą chcesz aktywować.
  4. Podaj adres e-mail do powiadomień i zapoznaj się z regulaminem świadczenia usług.

Klikając w przycisk „Przejdź do e-Doręczeń” możesz wybrać dowolną formę autoryzacji/weryfikacji swojej tożsamości elektronicznej.
Możesz zweryfikować się przez swój bank bądź inny profil zaufany.

Po założeniu skrzynki e-Doręczeń możesz skierować wniosek do swojego urzędu, np. Urzędu Gminy w Rzekuniu o kierowanie wszelkiej korespondencji (dotychczasowych listów poleconych) na prywatną skrzynkę e-Doręczeń.

W ten prosty sposób otrzymasz z Urzędu Gminy wszelkiego rodzaju pisma, które dotychczas musiałeś potwierdzać osobiście na „zwrotce”:
– decyzje podatkowe,
– wymiary należności za grunty, lasy, nieruchomości,
– wezwania do zapłaty/windykacje,
– wszelkie decyzje i pisma dotychczas wysyłane do Ciebie jako „polecone”.

Możesz podać adres swojej skrzynki w dowolnej instytucji, z którą korespondujesz.

Zgodnie z Ustawą o doręczeniach elektronicznych z dnia 18.11.2020 r. (D. U. poz. 2320) za datę doręczenia korespondencji będzie uznany:
– dzień w którym pobierzesz przesyłkę albo
– dzień następujący po upływie 14 dni od dnia przygotowania przesyłki do pobrania przez adresata (jeżeli ostatni dzień terminu odbioru wypada w sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy to ten termin zostaje przedłużony do kolejnego dnia roboczego).

Nieodebranie przesyłki skutkuje jej usunięciem z systemu po 180 dniach od dnia przygotowania przesyłki do pobrania.

Marek Karczewski
fot. tytułowe: biznesinfo.pl

Ułatwienia dostępności

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.