Załącznik Nr 14 do uchwały Nr XVIII/66/2007 Rady Gminy Rzekuń z dnia 15 października 2007 r.
Rozdział I
NAZWA,OBSZAR SOŁECTWA
§1
- Ogół mieszkańców sołectwa Czarnowiec stanowi samorząd mieszkańców sołectwa.
- Nazwa Samorządu Mieszkańców sołectwa brzmi: Sołectwo Czarnowiec zwanej dalej „Sołectwem”.
§2
- Sołectwo Czarnowiec jest jednostką pomocniczą, która wspólnie z Radą Gminy, innymi sołectwami, tworzą system samorządu terytorialnego Gminy RZEKUŃ.
- Samorząd mieszkańców sołectwa Czarnowiec działa na podstawie przepisów prawa a w szczególności:
1) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r Nr 142 poz. 1591, ze zmianami )
2) Statutu Gminy Rzekuń
3) niniejszego Statutu.
§3
Obszar sołectwa obejmuje wieś Czarnowiec.
Rozdział II
ORGANIZACJA I ZAKRES DZIAŁANIA SOŁECTWA
§4
- Organami sołectwa są:
a) zebranie wiejskie;
b) sołtys. - Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym.
- Sołtys jest organem wykonawczym, a jego działalność wspomaga Rada Sołecka.
- Organy sołectwa są zobowiązane przestrzegać samorządności i jawności pracy.
- Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata i upływa z dniem dokonania kolejnych wyborów.
UWAGA!
§ 4 ust. 5 został poddany pod konsultacje społeczne na podstawie Uchwały Rady Gminy Rzekuń nr LVII/429/2022 z dnia 2 grudnia 2022 r.
Można zapoznać się z treścią ogłoszenia.
W konsultacjach wzięło udział 10 osób spośród 21. sołectw gminy. Mieszkańcy Sołectwa Czarnowiec nie wypowiedzieli się w sprawie zmiany w § 4 ust. 5.
Na stronie BIP urzędu brakuje informacji Wojewody Mazowieckiego o wyniku konsultacji.
§ 4 ust. 5 zmieniono Uchwałą Rady Gminy Rzekuń nr LIX/450/2023 dnia 19 stycznia 2023 r.
W załączniku Nr 14 do w/w Uchwały § 4 ust. 5 Statutu Sołectwa Czarnowiec, otrzymuje brzmienie: „Wyboru
Sołtysa oraz członków Rady Sołeckiej dokonuje się na okres kadencji odpowiadającej kadencji Rady
Gminy i kończy się z chwilą wyboru nowych organów jednostki pomocniczej„.
§5
- Do zadań samorządu mieszkańców sołectwa należy:
1) kształtowanie zasad współżycia społecznego,
2) organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz sołectwa,
3) zapewnienie udziału mieszkańców w rozpatrywaniu spraw socjalno – bytowych, kulturowych; opieki zdrowotnej, sportu, wypoczynku i innych spraw związanych z sołectwem,
4) sprawowanie kontroli społecznej nad działalnością jednostek organizacyjnych związanych z warunkami życia na wsi.
§6
- Zadania określone w §5 samorząd mieszkańców wsi realizuje w szczególności poprzez:
a) podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa, w ramach przyznanych kompetencji,
b) opiniowanie spraw należących do zakresu działania samorządu mieszkańców,
c) uczestniczenie w przeprowadzanych przez Radę Gminy konsultacjach społecznych;
projektów uchwał Rady w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa,
d) występowanie z wnioskami do Rady Gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości mieszkańców sołectwa,
e) współpracę z radnymi z terenu sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących sołectwa,
f) współpracę z komisjami rady, a zwłaszcza przekazywanych do komisji spraw dotyczących sołectwa,
g) ustalenie zadań dla sołtysa do realizacji między zebraniami wiejskimi,
h) zasady korzystania z telefonu gminnego przez mieszkańców określa odrębna uchwała.
ROZDZIAŁ III
ZAKRES DZIAŁANIA ORGANÓW SOŁECTWA
Zebranie Wiejskie
§7
- Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym sołectwa.
- Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze,
§8
- Zebranie wiejskie zwołuje Sołtys:
a) z własnej inicjatywy,
b) na żądanie co najmniej pięciu osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim,
c) z inicjatywy Rady Sołeckiej,
d) na wniosek Rady Gminy lub Wójta. - W sprawach, o których mowa w ust. 1 lit. b, c i d wniosek w formie pisemnej składa sie bezpośrednio Sołtysowi.
§9
- Zebranie wiejskie. odbywa się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
- Termin i miejsce zebrania wiejskiego Sołtys podaje do wiadomości publicznej w sposób zwyczajowo przyjęty w sołectwie.
- Zebranie wiejskie, zwoływane na wniosek mieszkańców, Rady Gminy lub Wójta Gminy powinno odbyć się w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku, chyba ze wnioskodawca proponuje inny termin.
- Informacja o zebraniu powinna być podana do publicznej wiadomości najpóźniej na 5 dni przed zebraniem.
§10
- Zebranie wiejskie jest ważne, gdy zostało zwołane zgodnie z wymogami statutu i uczestniczy w nim co najmniej 1/1O liczby uprawnionych do udziału w nim mieszkańców sołectwa, lecz nie mniej niż 8 osób.
- Zebranie wiejskie otwiera i przewodniczy jego obradom Sołtys, z wyjątkiem zebrania sprawozdawczo – wyborczego.
- Porządek obrad ustala Sołtys po skonsultowaniu się z Radą Sołecką.
- Obowiązkiem Sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na zebraniu. W przypadku powstania trudności, Sołtys powinien zwrócić się do Wójta, który zapewni merytoryczną obsługę.
§11
- Zebranie Wiejskie podejmuje decyzje w formie: uchwał, decyzji i wniosków.
- Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów, tzn. Liczba głosów „za” musi być większa od liczby głosów” przeciw”.
- Głosowanie odbywa się w sposób jawny.
- Obrady zebrania wiejskiego są protokołowane.
- Kopie protokołu z zebrania zawierającą treść uchwał Sołtys przekazuje Wójtowi w ciągu 7 dni od daty zebrania.
- Wójt w zależności od charakteru sprawy rozpatruje je we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia Radzie Gminy.
- O sposobie załatwienia sprawy Wójt informuje Sołtysa w terminie 30 dni od daty przekazania sprawy. Sołtys przekazuje tą informacje mieszkańcom sołectwa.
- Rada Gminy na wniosek Wójta może uchylić uchwałę zebrania wiejskiego jeżeli jest ona sprzeczna z prawem.
§12
- Do kompetencji zebrania wiejskiego należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie. działania sołectwa, określone w niniejszym statucie.
- Do wyłącznej kompetencji zebrania wiejskiego należy w szczególności:
a) wybór i odwołanie sołtysa,
b) wnioskowanie o przekazanie sołectwu składników mienia komunalnego znajdującego się w jego obrębie
c) rozpatrzenie sprawozdań z działalności sołectwa, 4/ decydowanie o przeznaczeniu funduszy sołectwa,
d) opiniowanie w części dotyczącej sołectwa przedstawionych do konsultacji projektów uchwał Rady Gminy.
Sołtys
§13
- W celu zapewnienia stałej łączności między sołectwem a Radą Gminy i Wójtem, mieszkańcy sołectwa wybierają Sołtysa i Radę Sołecką. Wyboru na nową kadencję dokonuje się nie później niż 6 miesięcy po wyborach Rady Gminy, na zebraniu wiejskim zwołanym przez Wójta.
- Sołtys i Rada Sołecka pełnią swoje funkcje społecznie.
- Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom służby publicznej.
§14
l. Do obowiązków Sołtysa należy w szczególności:
a) zwoływanie zebrań wiejskich,
b) zwoływanie posiedzeń Rady sołeckiej,
c) działanie stosownie do wskazań zebrania wiejskiego,
d) reprezentowanie mieszkańców sołectwa wobec Rady Gminy i Wójta oraz przed innymi organami publicznymi,
e) uczestniczenie w naradach Sołtysów zwoływanych przez Wójta,
f) wykonywanie powierzonych przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej.
- Na zebraniach Sołtys przedkłada informację o swojej działalności.
§15
- Sołtys powinien brać udział w sesjach Rady Gminy, w szczególności kiedy rozpatrywane są sprawy dotyczące sołectwa i jego mieszkańców.
- Sołtysowi przysługuje prawo występowania z głosem w imieniu mieszkańców sołectwa na sesjach Rady Gminy.
Rada Sołecka
§16
- Rada Sołecka składa się z 3-7 osób. Dokładną liczbę członków Rady Sołeckiej ustala wyborcze zebranie wiejskie.
- Na pierwszym posiedzeniu Rady Sołeckiej Sołtys spośród jej członków wyznacza swojego zastępcę.
- Rada Sołecka ma charakter opiniodawczy i doradczy.
- Posiedzenia Rady Sołeckiej odbywają się w zależności od potrzeb. Posiedzeniom przewodniczy Sołtys.
- Do zadań Rady Sołeckiej należy w szczególności:
a) opracowanie i przedkładanie zebraniu wiejskiemu projektów uchwał w sprawach będących przedmiotem rozpatrywania przez zebranie,
b) opracowanie i przedkładanie zebraniu wiejskiemu projektu planu pracy samorządu wiejskiego,
c) występowanie wobec zebrania wiejskiego z inicjatywą dotyczącą udziału mieszkańców w rozwiązaniu problemu sołectwa oraz realizacji zadań samorządu wiejskiego,
d) organizacja wykonania uchwał zebrania wiejskiego oraz kontrola ich realizacji,
e) współdziałanie z właściwymi organizacjami społecznymi w celu wspólnej realizacji zadań. - Na zebraniach wiejskich Sołtys składa informację o działalności Rady Sołeckiej.
Rozdział IV
TRYB WYBORU SOŁTYSA I RADY SOŁECKIEJ
§17
- Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór Sołtysa i członków Rady Sołeckiej, zwołuje Wójt. W tym celu Wójt określa miejsce, dzień i godzinę zebrania wiejskiego oraz wyznacza przewodniczącego zebrania, za akceptacją Przewodniczącego Rady Gminy, Wójt może powierzyć przewodniczenie zebraniu, radnemu Rady Gminy.
- Postanowienie Wójta o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej, podaje się do wiadomości mieszkańców co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.
§18
- Dla dokonania ważnego wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej na zebraniu wiejskim, wymagana jest obecność co najmniej 1/10 liczby uprawnionych mieszkańców sołectwa, lecz nie mniej niż 10 osób.
- Komisja skrutacyjna, przeprowadzająca wybory jest obowiązana do sporządzenia listy obecności uczestników zebrania uprawnionych do głosowania.
§19
- Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie 3 osoby, wybranych spośród uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca w przeprowadzonych wyborach.
- Do zadań komisji skrutacyjnej należy:
a) przejęcie zgłoszeń kandydatów,
b) przeprowadzenie głosowania,
c) ustalenie wyników wyborów,
d) sporządzanie protokółu o wynikach wyborów,
e) ogłoszenie wyników wyborów. - Protokół podpisują członkowie komisji skrutacyjnej oraz przewodniczący zebrania
§20
l. Sołtys oraz członkowie Rady Sołeckiej w liczbie od 3- 7 wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.
- W pierwszej kolejności przeprowadza się wybory sołtysa, a następnie członków Rady Sołeckiej.
- Za wybranych uważa się tych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
§21
- Zebranie wiejskie może odwołać Sołtysa przed upływem kadencji, jeżeli utracił zaufanie mieszkańców sołectwa, nie wykonuje swoich obowiązków, narusza postanowienie statutu i uchwał zebrania wiejskiego lub dopuścił się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.
- Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do członków Rady Sołeckiej.
- Odwołanie Sołtysa i członków Rady Sołeckiej przez zebranie wiejskie odbywa się na takich samych zasadach jak ich wybór.
- Rada Gminy może wystąpić do zebrania wiejskiego o odwołanie Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej, który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków lub dopuścił się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.
- Odwołanie z pełnionej funkcji winno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanego.
§22
- Jeżeli prawidłowo zwołane zebranie wiejskie nie jest prawomocne, z powodu barku obecności wymaganej liczby uprawnionych mieszkańców sołectwa, by dokonać wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej, Wójt wyznacza drugi termin zebrania wiejskiego i zwołuje go zgodnie z zasadami określonymi w §17, nie później jak w 60 dni po pierwszym terminie.
- Zebranie wiejskie, zwołane w drugim terminie jest prawomocne do dokonania wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej, przy obecności co najmniej 5 osób.
- Jeżeli prawidłowo zwołane w drugim terminie zebranie wiejskie, z powodu jak w ust. 1 (z uwzględnieniem ust. 2 ), nie jest prawomocne, Wójt w terminie nie przekraczającym 30 dni od daty zwołania drugiego zebrania wiejskiego, przedstawi radnym projekt uchwał Rady Gminy, znoszącej Sołectwo i wyłączającej jego mieszkańców do sąsiednich sołectw, w których dokonano wyborów sołtysów i rad sołeckich, zgodnie ze statusem. Projekt uchwał oraz data sesji Rady Gminy, na której będzie ten projekt rozpatrywany, Wójt podaje do wiadomości sołtysa w znoszonym sołectwie, nie później jak 14 dni przed sesją Rady Gminy.
Rozdział V
GOSPODARKA FINANSOWA SOŁECTWA
§23
- Sołectwo nie tworzy własnego budżetu.
- Wszystkie fundusze sołectwa gromadzone są na rachunku budżetu Gminy.
- Fundusze sołectwa tworzą w szczególności:
a) środki otrzymane z budżetu gminy
b) dochody z imprez organizowanych przez sołectwo
c) składki mieszkańców sołectwa określone przez zebranie wiejskie
d) środki pochodzące z darowizn oraz innych świadczeń na rzecz sołectwa
e) dochody osiągane z przekazanego mienia komunalnego - Środki finansowe pochodzące z budżetu gminy mogą być przeznaczone na zadania związane z poprawą estetyki, bezpieczeństwa jak również na działalność kulturalną i sportową
- Księgowość dochodów i wydatków sołectwa prowadzona jest przez Urząd Gminy
Rozdział VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§24
Zmiany statutu dokonuje Rada Gminy z własnej inicjatywy lub na wniosek zebrania wiejskiego.
§25
W przypadkach spornych, postanowienia Statutu interpretuje wiążąco Rada Gminy.
ZMIANY
Uchwała Nr XVIII/66/2007 Rady Gminy Rzekuń z dnia 15 października 2007 r. w sprawie uchwalenia statutów sołectw.
Na podstawie art.35 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1.
Uchwala się statuty sołectw Gminy Rzekuń, w brzmieniu określonym w załącznikach nr 1-22 do uchwały.
§ 2.
Traci moc uchwała Nr VI/40/90 Rady Gminy w Rzekuniu z dnia 20 grudnia 1990 r. w sprawie statutu sołectw.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Podpisano:
Przewodniczący Rady
Piotr Liżewski
pieczęć imienna
Uchwała Nr L/297/2018 Rady Gminy Rzekuń z dnia 22 sierpnia 2018 r. w sprawie zmian w statutach sołectw
Na podstawie art. 35 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 994 z późno zm.) Rada Gminy Rzekuń uchwala, co następuje:
- W załącznikach nr 1-22 do uchwały Nr XVIII/66/2007 Rady Gminy Rzekuń z dnia 15 października 2007 r. w sprawie uchwalenia statutów sołectw, wprowadza się następujące zmiany:
a) w §10 otrzymuje brzmienie: - Zebranie wiejskie jest ważne, gdy zostało zwołane zgodnie z wymogami statutu i uczestniczy w nim co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu, lecz nie mniej niż 8 osób.
- O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano quorum, wówczas zebranie zwoływane jest w tym samym dniu po upływie 30 minut od pierwotnego terminu zebrania.
- Zebranie, o którym mowa w ust. 2 jest prawomocne bez względu na liczbę mieszkańców biorących w nim udział.
- Zebranie wiejskie otwiera i przewodniczy jego obradom Sołtys, z wyjątkiem zebrania sprawozdawczo-wyborczego.
- Porządek obrad ustala Sołtys po skonsultowaniu się z Radą Sołecką,
- Obowiązkiem Sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na zebraniu. W przypadku powstania trudności, Sołtys powinien zwrócić się do Wójta, który zapewni merytoryczną obsługę.
- Uchwala wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Podpisano:
Przewodniczący Rady
Edward Gryczka
pieczęć imienna