To nie rower – to motorower, trzeba go zarejestrować

Odsluchaj artykuł
image_pdfimage_print

To nie rower – to motorower, trzeba go zarejestrować, niewiele osób to wie.

Jazda nim po drogach publicznych jest nielegalna

Coraz częściej kupujecie coś co przypomina rowery elektryczne. Producenci wciskają Wam te produkty mówiąc, że są ekologiczne!
Najbardziej ekologicznym środkiem transportu pozostanie zawsze ROWER!

MOTOrowery elektryczne mogą przysporzyć nieświadomym właścicielom niemałych problemów. Określone parametry pojazdu, mogą bowiem przesądzić o tym, że tak naprawdę ma się do czynienia z motorowerem, a nie z rowerem, ze wspomaganiem elektrycznym.

Po zakupie motoroweru spada na właściciela szereg obowiązków formalno-prawnych, za których niedopełnienie grożą surowe kary.

To tylko złudzenie, tak może obecnie wyglądać MOTOrower (zdjęcie przykładowe)

Czym jest rower elektryczny, a czym motorower?

Ustawa z dnia 20.06.1997 r. – prawo o ruchu drogowym (PRD) mówi:

  1. Rower elektryczny – pojazd o szerokości do 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej, wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem max 48V o mocy max 250W, którego moc spada do zera po przekroczeniu prędkości 25km/h (art. 2 pkt 47 PRD),
  2. Motorower – pojazd z silnikiem spalinowym o pojemności skokowej max 50cm3 oraz zaopatrzony w silnik elektryczny o mocy max 4kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45km/h (art. 2 pkt 46 PRD).

Z definicji PRD wynika, że o tym czy dany pojazd, wyposażony w silnik elektryczny można zakwalifikować jako rower elektryczny bądź elektryczny wózek rowerowy, czy jest to już motorower – decyduje moc silnika elektrycznego oraz prędkość, jaką dany pojazd osiąga.

Jaki „rower” elektryczny to już motorower?

Zgodnie z definicją roweru zawartą w PRD jest nim wyłącznie pojazd, który może być wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny o napięciu nie wyższym niż 48V i o znamionowej mocy ciągłej max 250W. Nie spełniają tego warunku pojazdy, które (fabrycznie) osiągają prędkości powyżej 25km/h.
Reszta to MOTOWERY.
Motorowerami są również pojazdy wyposażone w manetkę gazu.
Z motorowerem wiąże się dużo więcej obowiązków i wymogów formalno-prawnych, niż z rowerem elektrycznym, bez dopełnienia których, poruszenie się nim po drogach publicznych, jest nielegalne i może wiązać się z poważnymi konsekwencjami.

Posiadaczy MOTOrowerów czekają dotkliwe kary w przypadku niedopełnienia obowiązków

Osoby będące w posiadaniu „MOTOrowerów”:

  • wyposażonych w pomocniczy napęd elektryczny o napięciu wyższym niż 48V i o znamionowej mocy ciągłej większej niż 250W,
  • osiągających prędkość powyżej 25km/h
  • wyposażonych w manetkę gazu,

mogą poruszać się po drogach publicznych dopiero gdy:

  1. zarejestrują pojazd – wyrobią dowód rejestracyjny, zawieszą tablicę rejestracyjną, (art. 71 ust. 1 i 2 PRD),
  2. wykupią OC zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy z dnia 22.05.2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych.
  3. zdobędą uprawnienia niezbędne do kierowania pojazdem – w przypadku osób powyżej 18 roku życia, wystarczające jest prawo jazdy kat. B, osoby niepełnoletnie powyżej 14 roku życia (lub osoby pełnoletnie, które nie posiadają prawa jazdy kat. B), powinny natomiast posiadać prawo jazdy kat. AM. Na zasadzie praw nabytych – prawa jazdy na motorower nie muszą posiadać wyłącznie osoby, które ukończyły 18 rok życia.

Posiadaczy niezarejestrowanych MOTOrowerów mogą spotkać dotkliwe konsekwencje.
– za brak ubezpieczenia OC grozi kara powyżej 1500 zł,
– brak rejestracji motoroweru w ciągu 30 dni od daty jego nabycia – kara 500 zł,
– prowadzenie pojazdu bez wymaganych do tego uprawnień lub pomimo braku dopuszczenia do ruchu, bez jego wcześniejszej rejestracji stanowi wykroczenie, zagrożone karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny w wysokości od 1500 zł do nawet 30000 zł.

Użytkownicy MOTOrowerów nie mają prawa poruszać się po drogach dla rowerów!

Droga dla rowerów (DDR) jest przeznaczona wyłącznie dla kierujących rowerem i hulajnogą elektryczną. Poruszając się motorowerem po DDR łamiemy kolejne przepisy.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 20.06.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1251)
  • Ustawa z dnia 22.05.2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (t.j. Dz.U. z 2025 r, poz. 367)
  • Ustawa z dnia 20.05.1971 r. Kodeks wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2119 z późn. zm.)

Marek Karczewski

image_pdfimage_print

Ułatwienia dostępności

Follow
YouTube
WhatsApp

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.